FAQ

Gespreid betalen

Hoe betaal ik?

Je betaalt je maandbedrag aan Tinka B.V. Dit doe je eenvoudig in de Tinka-app (beschikbaar voor iOS en Android) of met automatische incasso/iDEAL via Mijn Tinka. Heb je al een automatische incasso, dan wordt je nieuwe maandbedrag na het eerstvolgende rekeningoverzicht geïncasseerd.

Hoeveel moet ik per maand betalen?

Je bepaalt grotendeels zelf het tempo waarin je jouw aankopen betaalt. Wij vragen je minimaal 2% per maand van je openstaande saldo te betalen, met een minimum van € 8,- per maand.

Je ziet in Mijn Tinka en in de Tinka-app meteen wat er nog openstaat en je kunt je maandbedrag hier heel gemakkelijk aanpassen, want jij weet natuurlijk het beste hoeveel je maandelijks kunt terugbetalen. Je mag altijd meer aflossen zonder extra kosten. Heb je liever het gemak van een automatische incasso? Dit stel je ook in op Mijn Tinka.

Welke gegevens hebben jullie nodig?

Als je voor het eerst gebruik wilt maken van Gespreid betalen met krediet, worden jouw gegevens gecheckt en stellen we je een aantal vragen over jouw inkomen en woonlasten. Bij kredieten boven € 1.000,- zijn we verplicht jouw inkomen en woonlasten te controleren. De gevraagde documenten kun je uploaden en met ons delen. Jouw gegevens over je inkomen en woonlasten worden binnen twee werkdagen door ons gecontroleerd.

Wordt mijn doorlopend krediet geregistreerd bij BKR?

De limiet van je kredietovereenkomst wordt geregistreerd bij Bureau Krediet Registratie (BKR) als deze hoger is dan € 250,- (dit heet een positieve registratie). Als je de limiet van jouw kredietovereenkomst terugbrengt tot € 250,- of lager, dan melden wij jouw kredietovereenkomst af bij BKR.

Een betalingsachterstand van meer dan drie maanden melden wij bij BKR als een negatieve registratie. Let op: een negatieve registratie bij BKR kan gevolgen voor je hebben, onder andere bij het aanvragen van een hypotheek.

Kan ik extra aflossen?

Je kunt altijd kosteloos je openstaande saldo geheel of gedeeltelijk extra aflossen; dit regel je via Mijn Tinka of in de Tinka-app (beschikbaar voor iOS en Android).

Liever het bedrag overmaken via de bank? Dat kan ook. Vermeld altijd je klantnummer in de betalingsomschrijving, dan kunnen we je betaling snel verwerken.

Dit zijn onze bankgegevens: IBAN: NL08 INGB 0000 9669 66
Naam: Tinka B.V.
Omschrijving: jouw klantnummer

Hoe wordt de hoogte van de limiet van mijn kredietovereenkomst bepaald?

Als je online of in een winkel een artikel wilt afrekenen met Gespreid betalen, kijken we of dit past binnen de limiet van je huidige kredietovereenkomst. Ben je een nieuwe klant of past je aankoop niet binnen de limiet van je huidige overeenkomst, dan kun je mogelijk een kredietovereenkomst afsluiten met een limiet ter hoogte van je saldo na aankoop.

Je kunt ook op tinka.nl, in de Tinka-app, of in de winkel kijken of je in aanmerking komt voor Gespreid betalen met krediet. We kijken naar jouw inkomsten en uitgaven en geven volgens de richtlijnen van de VFN en Nibud een verantwoord limiet.

We willen te allen tijde voorkomen dat je betalingsproblemen krijgt, geef daarom op tijd door wanneer jouw situatie wijzigt. Je kunt je limiet altijd wijzigen via Mijn Tinka of in de Tinka-app. Limieten hoger dan € 250,- worden geregistreerd bij BKR als een positieve registratie.

Zijn er kosten verbonden aan Gespreid betalen met krediet?

Ja, Gespreid betalen is een krediet waarbij je 9,9% rente op jaarbasis betaalt, dit zijn de enige kosten. Voordat je een krediet afsluit, informeren we je over de rente en de totale kosten van het krediet. Dit doen we onder andere met de Standaardinformatie inzake consumptief krediet.

Soms kan een kredietproduct van een andere aanbieder een betere keuze zijn. De kosten en de voorwaarden van kredietproducten kunnen namelijk verschillen. Zorg dat je je hier goed over informeert voordat je een krediet aangaat.

Tijdens de looptijd van je krediet heb je steeds inzicht in de hoogte van de rente via het rekeningoverzicht dat je maandelijks van ons ontvangt en altijd in Mijn Tinka kunt bekijken. De rente kan wijzigen, houd er rekening mee dat wanneer de rente stijgt, ook de kosten van je krediet stijgen.

Hoeveel moet ik per maand betalen?

Je bepaalt grotendeels zelf het tempo waarin je jouw aankopen betaalt. Wij vragen je minimaal 2% per maand van je openstaande saldo te betalen, met een minimum van € 8,- per maand.

Je ziet in Mijn Tinka en in de Tinka-app meteen wat er nog openstaat en je kunt je maandbedrag hier heel gemakkelijk aanpassen, want jij weet natuurlijk het beste hoeveel je maandelijks kunt terugbetalen. Je mag altijd meer aflossen zonder extra kosten. Heb je liever het gemak van een automatische incasso? Dit stel je ook in op Mijn Tinka.

 

Welke gegevens hebben jullie nodig?

 

Als je voor het eerst gebruik wilt maken van Gespreid betalen met krediet, worden jouw gegevens gecheckt en stellen we je een aantal vragen over jouw inkomen en woonlasten. Bij kredieten boven € 1.000,- zijn we verplicht jouw inkomen en woonlasten te controleren. De gevraagde documenten kun je uploaden en met ons delen. Jouw gegevens over je inkomen en woonlasten worden binnen twee werkdagen door ons gecontroleerd.

 

Word mijn doorlopend krediet geregistreerd bij BKR?

De limiet van je kredietovereenkomst wordt geregistreerd bij Bureau Krediet Registratie (BKR) als deze hoger is dan € 250,- (dit heet een positieve registratie). Als je de limiet van jouw kredietovereenkomst terugbrengt tot € 250,- of lager, dan melden wij jouw kredietovereenkomst af bij BKR.

Een betalingsachterstand van meer dan drie maanden melden wij bij BKR als een negatieve registratie. Let op: een negatieve registratie bij BKR kan gevolgen voor je hebben, onder andere bij het aanvragen van een hypotheek.

Kan ik extra aflossen?

 

Je kunt altijd kosteloos je openstaande saldo geheel of gedeeltelijk extra aflossen; dit regel je via Mijn Tinka of in de Tinka-app (beschikbaar voor iOS en Android).

Liever het bedrag overmaken via de bank? Dat kan ook. Vermeld altijd je klantnummer in de betalingsomschrijving, dan kunnen we je betaling snel verwerken.

Dit zijn onze bankgegevens: IBAN: NL08 INGB 0000 9669 66
Naam: Tinka B.V.
Omschrijving: jouw klantnummer

 

 

Hoe wordt de hoogte van mijn kredietovereenkomst bepaald?

Als je online of in een winkel een artikel wilt afrekenen met Gespreid betalen, kijken we of dit past binnen de limiet van je huidige kredietovereenkomst.

 

Ben je een nieuwe klant of past je aankoop niet binnen de limiet van je huidige overeenkomst, dan kun je mogelijk een kredietovereenkomst afsluiten met een limiet ter hoogte van je saldo na aankoop.

 

Je kunt ook op tinka.nl, in de Tinka-app, of in de winkel kijken of je in aanmerking komt voor Gespreid betalen met krediet.

 

We kijken naar jouw inkomsten en uitgaven en geven volgens de richtlijnen van de VFN en Nibud een verantwoord limiet.

 

We willen te allen tijde voorkomen dat je betalingsproblemen krijgt, geef daarom op tijd door wanneer jouw situatie wijzigt.

 

Je kunt je limiet altijd wijzigen via Mijn Tinka of in de Tinka-app. Limieten hoger dan € 250,- worden geregistreerd bij BKR als een positieve registratie.

 

Kan ik ook voor een andere betaalmogelijkheid kiezen?

Ja, in het afrekenscherm zie je de andere betaalmogelijkheden.

 

Is er een maximaal aankoopbedrag voor gespreid betalen?

Gespreid betalen is mogelijk tot een maximum kredietbedrag van € 5.500,-. Is je gewenste aankoopbedrag hoger dan € 5.500,-? Dan kun je het bedrag boven de aan jou toegekende limiet op een andere manier betalen. Bij een kredietbedrag van meer dan € 1000,- vragen wij je om je gegevens over je inkomen en woonlasten met ons te delen.

 

 

Hoe lang doe ik over het afbetalen van mijn doorlopend krediet?

Als je een kredietovereenkomst afsluit voor Gespreid betalen ga je een doorlopend krediet aan, waarbij je in maandelijkse termijnen gaat terugbetalen. Gebruik Gespreid betalen op een verantwoorde wijze. Betaal niet langer voor een artikel dan je het denkt te kunnen gebruiken.

Op Mijn Tinka of in de Tinka-app kun je zelf de looptijd en daarmee de kosten van je krediet instellen. Klik op ‘maandbedrag wijzigen’ om een maandbedrag of het gewenste aantal maanden in te vullen. Op basis van het aantal maanden zie je meteen hoe hoog je maandbedrag wordt en wat de totale kosten van het krediet zijn. We laten je ook zien welk bedrag je minimaal moet aflossen per maand. Het is altijd mogelijk om eerder, zonder extra kosten, af te lossen.

Vanaf de leeftijd van 74 jaar kun je geen kredietbedragen meer opnemen en/of nieuwe bestellingen doen met Gespreid betalen, en vragen we je het openstaande saldo af te lossen.

Zodra je geen openstaand saldo of betaalverplichtingen meer hebt, dan kun je zelf je kredietovereenkomst beëindigen. Heb je je kredietovereenkomst afgesloten na mei 2017 en gebruik je deze 12 maanden niet, dan beëindigen wij deze voor jou.

Word ik regelmatig geinformeerd over mijn openstaand saldo?

Je ontvangt maandelijks een e-mail zodra jouw rekeningoverzicht klaarstaat. Op dit rekeningoverzicht staat je openstaande saldo en je minimale termijnbedrag dat we je maandelijks vragen te betalen. Ook kun je op Mijn Tinka en in de Tinka-app precies zien hoeveel saldo je nog hebt openstaan.

Hoe beëindig ik mijn kredietovereenkomst?

Je kunt je kredietovereenkomst eenvoudig beëindigen op Mijn Tinka. We vragen je wel eerst om een eventueel openstaand saldo te betalen via iDEAL.

Heb je een kredietlimiet van meer dan € 250,-, dan wordt je krediet binnen een dag afgemeld bij BKR.

Klik hier als je jouw kredietovereenkomst wilt beëindigen

Hoe werkt het als ik aankopen doe bij verschillende (web)winkels?

Al jouw aankopen vallen onder dezelfde kredietovereenkomst van Tinka B.V. en worden bij elkaar opgeteld. Je ontvangt maandelijks een rekeningoverzicht voor je aankopen bij alle andere (web)winkels. Je betaalt je maandbedrag altijd aan Tinka B.V.

 

Kan ik gebruik maken van gespreid betalen in combinatie met een ander betaalmiddel

Online kun je alleen gebruik maken van Gespreid betalen in combinatie met eventuele cadeaubonnen als de webwinkel dat ondersteunt. In een winkel kan je Gespreid betalen combineren met elk betaalmiddel zoals iDEAL, creditcard of cadeaukaart. Vraag alvast het krediet online aan en bezoek vervolgens een winkel.

Wat als ik vergeten ben te betalen?

Betaal zo snel mogelijk via Mijn Tinka of in de Tinka-app (beschikbaar voor iOS en Android). Kun je niet op tijd je maandbedrag en/of achterstand betalen? Misschien kunnen we dan een betalingsregeling afspreken. Je kunt ons op werkdagen bereiken via de chat tussen 8.30 uur en 17.00 uur, dit is de snelste manier om contact met ons op te nemen. Ook kun je ons op werkdagen tussen 8.30 uur en 12.30 uur telefonisch bereiken op (038) 4 264 665.

Wat als ik mijn bestelling annuleer of retour stuur?

Als je jouw bestelling annuleert of retour stuurt dan verrekenen wij dit bedrag met je factuur. Dit doen we zodra we een seintje hebben gekregen van de betreffende (web)winkel. Mocht dit langer duren dan 10 dagen neem dan contact op met de betreffende (web)winkel.

Wat als ik niet meer kan betalen?

Soms wordt terugbetalen ineens heel lastig of lijkt het onmogelijk doordat je situatie is veranderd. Misschien kunnen wij je helpen om door deze lastige periode heen te komen, we denken graag met je mee. Je kunt ons op werkdagen bereiken via de chat tussen 8.30 uur en 17.00 uur, dit is de snelste manier om contact met ons op te nemen. Ook kun je ons op werkdagen tussen 8.30 uur en 12.30 uur telefonisch bereiken op (038) 4 264 665.

Ik heb wel eens gebruik gemaakt van gespreid betalen bij wehkamp, kan ik dit account ook bij andere webwinkels gebruiken?

Ja, je kunt inloggen met de gebruikersnaam en het wachtwoord van je Wehkamp-account. Vervolgens zie je of je ook in aanmerking komt voor Gespreid betalen met krediet bij andere (web)winkels die bij ons zijn aangesloten.

 

Wat is de reden dat er gevraagd word om in te loggen met mijn tinka account, ik koop toch bij een andere (web) winkel?

Tinka B.V. biedt Gespreid betalen met krediet aan bij Wehkamp en diverse andere (web)winkels. Je kredietovereenkomst en rekeningoverzichten kun je inzien op Mijn Tinka.

 

 

Tinka

Waar download ik de Tinka-app?

Je kunt de Tinka-app gratis downloaden in de App Store en Google Play.

Hoeveel kost Gespreid betalen?

Als je gebruik wilt maken van Gespreid betalen bij Swap doe je dit via Tinka en betaal je alleen het aankoopbedrag en 9,9% rente. Er zijn dus verder geen extra kosten. In het rekenvoorbeeld hieronder zie je precies hoeveel je betaalt, bij verschillende looptijden.
Je betaalt altijd 2% van het uitstaande saldo, wat neerkomt op 8,- per maand. Het is altijd mogelijk om eerder af te lossen, hiervoor brengen wij geen extra kosten in rekening. Voordat je een krediet afsluit, informeren we je over de voorwaarden en de totale kosten van het krediet.

Gebruik alleen de informatie die je op tinka.nl/klantenservice vind ten aanzien van Gespreid Betalen en gebruik dan bijvoorkeur dezelfde layout. Een mooi voorbeeld van die integratie kun je vinden op https://dronekopenonline.nl/faq/



Wat kan ik met de Tinka-app?

De gratis Tinka-app geeft jou meer controle én meer inzicht in jouw betalingen. Je kunt er je overeenkomst met een druk op de knop aanpassen of online heel eenvoudig nieuw krediet aanvragen. Ook geeft de app jou de mogelijkheid om in de winkel met krediet te betalen.

Hoe log ik in op de app?

Je kunt inloggen met jouw wachtwoord, pincode, vingerafdruk, en FaceID. Welke inlogmethode je kiest is compleet aan jou.

Hoe maak ik een account aan in de app?

Als je een nieuw account wilt aanmaken, kies je op het inlogscherm voor “Maak nieuw account aan”.

Hoe betaal ik mijn facturen in de app?

Om jouw facturen te betalen, kun je in de app naar de “Betalen”-pagina gaan. Hier vind je jouw facturen en zie je precies wanneer je deze moet betalen. Selecteer een factuur die je wilt betalen en volg de stappen in de app. Heb je een vraag over het betalen van facturen? Neem dan even contact op met onze klantenservice.

Hoe betaal ik mijn maandbedrag in de app?

Om jouw maandbedragen te betalen druk je op “Betaal maandbedrag”. Geef met de slider aan hoeveel je wilt betalen en volg de verdere stappen. Heb je een vraag over het betalen van jouw maandbedrag? Neem dan even contact op met onze klantenservice.