FAQ

Gespreid betalen

Hoe betaal ik?

Je betaalt je maandbedrag aan Tinka B.V. Dit doe je eenvoudig in de Tinka-app (beschikbaar voor iOS en Android) of met automatische incasso/iDEAL via Mijn Tinka. Heb je al een automatische incasso, dan wordt je nieuwe maandbedrag na het eerstvolgende rekeningoverzicht geïncasseerd.

Hoeveel moet ik per maand betalen?

Je bepaalt grotendeels zelf het tempo waarin je jouw aankopen betaalt. Wij vragen je minimaal 2% per maand van je openstaande saldo te betalen, met een minimum van € 8,- per maand.

Je ziet in Mijn Tinka en in de Tinka-app meteen wat er nog openstaat en je kunt je maandbedrag hier heel gemakkelijk aanpassen, want jij weet natuurlijk het beste hoeveel je maandelijks kunt terugbetalen. Je mag altijd meer aflossen zonder extra kosten. Heb je liever het gemak van een automatische incasso? Dit stel je ook in op Mijn Tinka.

Welke gegevens hebben jullie nodig?

Als je voor het eerst gebruik wilt maken van Gespreid betalen met krediet, worden jouw gegevens gecheckt en stellen we je een aantal vragen over jouw inkomen en woonlasten. Bij kredieten boven € 1.000,- zijn we verplicht jouw inkomen en woonlasten te controleren. De gevraagde documenten kun je uploaden en met ons delen. Jouw gegevens over je inkomen en woonlasten worden binnen twee werkdagen door ons gecontroleerd.

Wordt mijn doorlopend krediet geregistreerd bij BKR?

De limiet van je kredietovereenkomst wordt geregistreerd bij Bureau Krediet Registratie (BKR) als deze hoger is dan € 250,- (dit heet een positieve registratie). Als je de limiet van jouw kredietovereenkomst terugbrengt tot € 250,- of lager, dan melden wij jouw kredietovereenkomst af bij BKR.

Een betalingsachterstand van meer dan drie maanden melden wij bij BKR als een negatieve registratie. Let op: een negatieve registratie bij BKR kan gevolgen voor je hebben, onder andere bij het aanvragen van een hypotheek.

Kan ik extra aflossen?

Je kunt altijd kosteloos je openstaande saldo geheel of gedeeltelijk extra aflossen; dit regel je via Mijn Tinka of in de Tinka-app (beschikbaar voor iOS en Android).

Liever het bedrag overmaken via de bank? Dat kan ook. Vermeld altijd je klantnummer in de betalingsomschrijving, dan kunnen we je betaling snel verwerken.

Dit zijn onze bankgegevens: IBAN: NL08 INGB 0000 9669 66
Naam: Tinka B.V.
Omschrijving: jouw klantnummer

Hoe wordt de hoogte van de limiet van mijn kredietovereenkomst bepaald?

Als je online of in een winkel een artikel wilt afrekenen met Gespreid betalen, kijken we of dit past binnen de limiet van je huidige kredietovereenkomst. Ben je een nieuwe klant of past je aankoop niet binnen de limiet van je huidige overeenkomst, dan kun je mogelijk een kredietovereenkomst afsluiten met een limiet ter hoogte van je saldo na aankoop.

Je kunt ook op tinka.nl, in de Tinka-app, of in de winkel kijken of je in aanmerking komt voor Gespreid betalen met krediet. We kijken naar jouw inkomsten en uitgaven en geven volgens de richtlijnen van de VFN en Nibud een verantwoord limiet.

We willen te allen tijde voorkomen dat je betalingsproblemen krijgt, geef daarom op tijd door wanneer jouw situatie wijzigt. Je kunt je limiet altijd wijzigen via Mijn Tinka of in de Tinka-app. Limieten hoger dan € 250,- worden geregistreerd bij BKR als een positieve registratie.

Zijn er kosten verbonden aan Gespreid betalen met krediet?

Ja, Gespreid betalen is een krediet waarbij je 9,9% rente op jaarbasis betaalt, dit zijn de enige kosten. Voordat je een krediet afsluit, informeren we je over de rente en de totale kosten van het krediet. Dit doen we onder andere met de Standaardinformatie inzake consumptief krediet.

Soms kan een kredietproduct van een andere aanbieder een betere keuze zijn. De kosten en de voorwaarden van kredietproducten kunnen namelijk verschillen. Zorg dat je je hier goed over informeert voordat je een krediet aangaat.

Tijdens de looptijd van je krediet heb je steeds inzicht in de hoogte van de rente via het rekeningoverzicht dat je maandelijks van ons ontvangt en altijd in Mijn Tinka kunt bekijken. De rente kan wijzigen, houd er rekening mee dat wanneer de rente stijgt, ook de kosten van je krediet stijgen.

Tinka

Waar download ik de Tinka-app?

Je kunt de Tinka-app gratis downloaden in de App Store en Google Play.

Hoeveel kost Gespreid betalen?

Als je gebruik wilt maken van Gespreid betalen bij Swap doe je dit via Tinka en betaal je alleen het aankoopbedrag en 9,9% rente. Er zijn dus verder geen extra kosten. In het rekenvoorbeeld hieronder zie je precies hoeveel je betaalt, bij verschillende looptijden.
Je betaalt altijd 2% van het uitstaande saldo, wat neerkomt op 8,- per maand. Het is altijd mogelijk om eerder af te lossen, hiervoor brengen wij geen extra kosten in rekening. Voordat je een krediet afsluit, informeren we je over de voorwaarden en de totale kosten van het krediet.

Gebruik alleen de informatie die je op tinka.nl/klantenservice vind ten aanzien van Gespreid Betalen en gebruik dan bijvoorkeur dezelfde layout. Een mooi voorbeeld van die integratie kun je vinden op https://dronekopenonline.nl/faq/



Wat kan ik met de Tinka-app?

De gratis Tinka-app geeft jou meer controle én meer inzicht in jouw betalingen. Je kunt er je overeenkomst met een druk op de knop aanpassen of online heel eenvoudig nieuw krediet aanvragen. Ook geeft de app jou de mogelijkheid om in de winkel met krediet te betalen.

Hoe log ik in op de app?

Je kunt inloggen met jouw wachtwoord, pincode, vingerafdruk, en FaceID. Welke inlogmethode je kiest is compleet aan jou.

Hoe maak ik een account aan in de app?

Als je een nieuw account wilt aanmaken, kies je op het inlogscherm voor “Maak nieuw account aan”.

Hoe betaal ik mijn facturen in de app?

Om jouw facturen te betalen, kun je in de app naar de “Betalen”-pagina gaan. Hier vind je jouw facturen en zie je precies wanneer je deze moet betalen. Selecteer een factuur die je wilt betalen en volg de stappen in de app. Heb je een vraag over het betalen van facturen? Neem dan even contact op met onze klantenservice.

Hoe betaal ik mijn maandbedrag in de app?

Om jouw maandbedragen te betalen druk je op “Betaal maandbedrag”. Geef met de slider aan hoeveel je wilt betalen en volg de verdere stappen. Heb je een vraag over het betalen van jouw maandbedrag? Neem dan even contact op met onze klantenservice.

Totale kredietbedragDuur van de overeenkomstJKP/debetrente (variabel)Termijnbedrag per maandSlottermijnTotaal te betalen bedrag
€ 275,-24 maanden9,9%€ 13,-€ 3,70€ 302,07
€ 300,-24 maanden9,9%€ 14,-€ 7,92€ 329,92
€ 500,-24 maanden9,9%€ 23,-€ 21,57€ 550,-
€ 1.000,-24 maanden9,9%€ 46,-€ 43,13€ 1.101,13
€ 2.500,-24 maanden9,9%€ 115,-€ 107,84€ 2.752,84
€ 500,-6 maanden9,9%€ 86,-€ 83,21€ 513,21
€ 1.000,-6 maanden9,9%€ 172,-€ 166,43€ 1.026,43

JKP: Jaarlijks kostenpercentage